Alles over de Ruilwinkel

Hoe werkt het?

We vertellen je graag hoe we in de Ruilwinkel te werk gaan! We hebben alle informatie op de pagina voor je verzameld.

Gratis Ledenpas

In de Ruilwinkel heb je geen geld nodig; inkoop en verkoop gebeurt met een geautomatiseerd puntensysteem. Wanneer je voor het eerst goederen inlevert in de Ruilwinkel, ontvang je van een van onze medewerkers een ledenpas, deze is persoonsgebonden. Voor de ingeleverde goederen krijg je een aantal punten welke op jouw ledenpas geplaatst worden. Deze punten kun je vervolgens weer gebruiken om producten te “kopen” in de winkel. Dit gebeurt middels een geautomatiseerd puntensysteem.

Meer informatie over de ledenpas

Is de ledenpas echt gratis?

Ja, deze pas is echt gratis.

Hoe weet ik hoeveel punten ik heb?

Medewerkers in de winkel kunnen zien hoeveel punten jij op je pas hebt staan.

Ik heb nog een oude (Humanitas en / of Spelend Kind) pas, kan ik deze nog gebruiken?

Medewerkers in de winkel kunnen jouw gegevens in ons systeem opzoeken en een nieuwe pas aanmaken. Het aantal punten staat ook bij ons geregistreerd. Het aantal punten op je oude pas worden automatisch overgenomen op je nieuwe pas.

Wat moet ik doen als ik mijn pas kwijt ben?

Geef het ons door, misschien is de pas gevonden. Anders maken wij kosteloos een nieuwe en wordt de oude pas geblokkeerd.

Vanaf welke leeftijd kan ik lid worden?

Lid worden kan vanaf 16 jaar.

Moet ik lid zijn om spullen in te leveren?

Wanneer je graag punten voor deze spullen ontvangt is lidmaatschap nodig. Wil je graag spullen doneren en hoef je er dus geen punten voor, kan dit ook zonder ledenpas.

Wat gebeurt er met de punten als ik spullen doneer?

Deze punten worden op het pasje van Ruilwinkel Kerkrade gezet. De punten op deze pas zijn voor mensen die geen punten hebben en wel de spullen hard kunnen gebruiken. Ook schenken wij punten aan goede doelen (o.a. vluchtelingen uit Oekraïne, nieuwkomers, watersnoodramp Valkenburg, cliënten van maatschappelijke organisaties etc.)

Regels rondom inname artikelen en punten

  • Artikelen die kapot / vuil / niet compleet zijn worden NIET ingenomen.
  • Artikelen die wij (tijdelijk) niet innemen, staan op een lijst bij de kassa.
  • Het team van Ruilwinkel Kerkrade bepaalt het aantal punten.
  • De punten worden, direct na het inleveren, toebedeeld.
    (Uitzonderingen: elektrische artikelen, puzzels en spellen die nog gecontroleerd moeten worden).
  • Kleding:
    Er wordt alleen kleding passend bij het seizoen ingenomen.
    Er mogen maximaal 10 kledingstukken per week, per klant ingeleverd worden.
  • In totaal (inclusief kleding) mogen 40 stuks artikelen per week, per klant ingeleverd worden.
  • Is er geen prijs te vinden op het artikel? Dan is het niet te koop.
  • Het is verboden om artikelen verkregen in de Ruilwinkel elders te verkopen. Bij misbruik wordt het lidmaatschap beëindigd.

Toch nog iets niet kunnen vinden?

Welke artikelen kan ik inleveren?

Je maakt ons blij met kleding in alle soorten en maten. Voor jong en oud, voor elk jaargetijde. Maar ook met klein huishoudelijk gerei, boeken, sieraden, speelgoed, knuffels en spellen. Natuurlijk moet alles wel schoon, heel en compleet zijn.

Meer informatie over artikelen

Welke spullen willen wij graag?

  • Kleding en schoenen passend bij huidige seizoen. In alle soorten en maten.
  • Nachtkleding, intieme items zoals lingerie of badmode en sloffen ALLEEN NIEUW in verpakking.
  • Speelgoed voor binnen en buiten; voor jonge en oudere kinderen.
  • Spellen voor alle leeftijden; bordspellen, denkspellen.
  • Knuffels; groot, klein, dik en dun.
  • Klein huishoudelijk gerei; potten, pannen, servies vanaf 4 stuks (bijvoorbeeld 4 dezelfde borden), bestek, koffieapparaat, waterkoker, e.d
  • Lampen, vazen, bloempotten.
  • Sieraden; kettingen, armbanden, ringen en oorbellen.
  • Badkamerspullen, dierenbenodigdheden, voedingsmiddelen, elektronische apparaten, hobbyspullen.

Welke spullen willen wij niet?

  • Kapotte, niet schone of niet complete artikelen.
  • Losse glazen, mokken, borden, bestek (een collectorsitem mag wel)
  • CD’s, DVD’s en daaraan gerelateerde items
  • Plastic bakken vol krassen.
  • Aangebroken cosmetica, verzorgingsproducten.
  • Foto albums.
  • Telefoon- / tablethoezen.
  • (Grote) meubels.
  • Gordijnen (mits nieuw in de verpakking).
  • Eigengemaakte knutselspullen.
  • Reclame artikelen, artikelen gratis verkregen bij acties.
  • Kleding en schoenen die niet seizoensgebonden zijn, gebruikerssporen hebben,
  • Nachtkleding, intieme items zoals lingerie of badmode en sloffen.

Waar moeten spullen aan voldoen?

Alle spullen moeten schoon, heel en compleet zijn. Wij zijn niet in de gelegenheid de spullen schoon te maken voordat ze de winkel ingaan. Kleding dient passend bij het huidige seizoen te zijn.

Moet ik lid zijn om spullen in te leveren?

Wanneer je graag punten voor deze spullen ontvangt is lidmaatschap nodig. Wil je graag spullen doneren en hoef je er dus geen punten voor, kan dit ook zonder ledenpas.

Wie bepaalt hoeveel punten goederen krijgen?

De medewerkers achter de innamebalie bepalen het aantal punten.

Hoeveel spullen mag ik wekelijks inleveren?

U mag maximaal 40 stuks per week inleveren, waarvan 10 stuks kleding.

Waarom geldt er een maximum aantal per week?

Wij proberen de kwaliteit van spullen in de winkel zo hoog mogelijk te houden. Willen wij alle spullen blijven controleren en de winkel netjes houden, dan is het nodig een maximum aantal in te stellen.

Waarom zie ik toch spullen in de Ruilwinkel die op de lijst staan die niet ingeleverd mogen worden?

Dit kan wel eens voorkomen doordat we regelmatig donaties krijgen en we niet altijd ter plekke kunnen beoordelen wat voor spullen dit zijn. Omdat we deze goederen toch een tweede kans willen bieden, staan ze in de Ruilwinkel.

Wat gebeurt er met de artikelen die niet verkocht worden?

Op elk artikel staat een datum wanneer het de winkel is ingekomen. Wij proberen een keer in de drie maanden alle spullen te controleren. Vervolgens worden deze artikelen uit de winkel gehaald en schenken wij aan goede doelen.

Regels rondom inname artikelen en punten

  • Artikelen die kapot / vuil / niet compleet zijn worden NIET ingenomen.
  • Artikelen die wij (tijdelijk) niet innemen, staan op een lijst bij de kassa.
  • Het team van Ruilwinkel Kerkrade bepaalt het aantal punten.
  • De punten worden, direct na het inleveren, toebedeeld.
    (Uitzonderingen: elektrische artikelen, puzzels en spellen die nog gecontroleerd moeten worden).
  • Kleding:
    Er wordt alleen kleding passend bij het seizoen ingenomen.
    Er mogen maximaal 10 kledingstukken per week, per klant ingeleverd worden.
  • In totaal (inclusief kleding) mogen 40 stuks artikelen per week, per klant ingeleverd worden.
  • Is er geen prijs te vinden op het artikel? Dan is het niet te koop.
  • Het is verboden om artikelen verkregen in de Ruilwinkel elders te verkopen. Bij misbruik wordt het lidmaatschap beëindigd.

Toch nog iets niet kunnen vinden?

Extra!

Naast het ruilen van goederen bieden we extra diensten aan. Op dit moment met name herstelwerkzaamheden, maar in de toekomst wellicht meer.

Veel gestelde vragen extra diensten

Voor welke extra diensten kan ik in Ruilwinkel Kerkrade terecht?

Op dit moment kunt u terecht voor her- en verstelwerkzaamheden van kleding.

Betaal ik extra diensten ook met punten?

Wanneer je gebruik wil maken van deze dienst, dan geef je dit bij onze medewerkers aan. Zij vullen dan samen met jou een dienstenformulier in. Op dit formulier worden je gegevens genoteerd en wordt beschreven wat er gedaan moet worden.

Staat jouw vraag er niet bij?

Bezoek Ruilwinkel Kerkrade

Te gek dat je naar de winkel komt. We vertellen je graag alles over de locatie van de winkel, hoe het werk en wat je verder kunt verwachten!

Meer over je bezoek aan Ruilwinkel Kerkrade

Waar vind ik Ruilwinkel Kerkrade?

Ruilwinkel Kerkrade is te vinden op de eerste etage in het Flexiforum.

Ons adres:
Spekhofstraat 15
6466 LZ Kerkrade

Bij binnenkomst via de schuifdeuren ziet u een grote houten trap, deze omhoog lopen en door de dubbele glazen deuren het plein op.

Is er een lift aanwezig?

Ja, in het Flexiforum bevinden zich 2 liften. Hiermee is de eerste etage bereikbaar.

Kan ik voor de deur parkeren?

Rondom het Flexiforum zijn voldoende gratis parkeerplaatsen beschikbaar.

Wat zijn de openingstijden?

Wij zijn geopend op:

  • Dinsdag van 09.30 – 12.00 uur en 12.30 – 16.00 uur
  • Woensdag van 09.30 – 12.00 uur en 12.30 – 16.00 uur
  • Donderdag van 09.30 – 12.00 uur en 12.30 – 16.00 uur

Staat jouw vraag er niet bij?

Back to top